Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
-

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΝΙΚΟΥ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ
ΣΤΟ «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ»
ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009

• Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση θα ναυαγήσει στην άγονη γραμμή;

«Δυστυχώς τα ναυάγια της κυβέρνησης είναι πολλά. Αναλογισθείτε ότι μόνο τους τέσσερις τελευταίους μήνες, η Βουλή ασχολήθηκε με την σύσταση τριών εξεταστικών επιτροπών, γεγονός πρωτοφανές στα μεταπολιτευτικά κοινοβουλευτικά χρονικά. Είτε τελικά βουλιάξει άναυδη προσκρούοντας στον ύφαλο του Δωδεκανήσιου βουλευτή, είτε ρυμουλκηθεί προσωρινά στα αβαθή θολά νερά, στο τέλος το κυβερνητικό σκάφος θ’ αναγκαστεί να το εγκαταλείψει. Θα το αναλάβει νέος καπετάνιος με νέο πλήρωμα. Θα είναι απίθανο να επισκευαστεί και έτσι θα πρέπει να ναυπηγήσει νέο. Το κράτος χρειάζεται ανασύνταξη και θα απαιτηθεί γι’ αυτό σκληρή και επίπονη δουλειά».

• Εσείς ήρθατε από την πρώτη στιγμή σε σφοδρή σύγκρουση με την πολιτική του κ. Παυλίδη. Ποιές πιστεύετε ότι είναι οι ευθύνες του για την κατάσταση που επικρατεί στο Αιγαίο; 
«Παρέμεινα στο Υπουργείο Αιγαίου την περίοδο 2000-2004. Πριν πέντε ακριβώς χρόνια του παρέδωσα όλους τους φακέλους όπως: Ττην σε εξέλιξη διαδικασία ναυπήγησης νέων πλοίων με το σύστημα Private Finance Initiative κατόπιν συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μεγάλο νομοθετικό έργο με πάνω από είκοσι Προεδρικά Διατάγματα για την προστασία από την υπερδόμηση του περιβάλλοντος του Αιγαίου και ένα Νόμο για την απόσυρση κτηρίων μη συμβατών με τη μικροκλίμακα του Αιγαίου. Το μεν πρόγραμμα της ναυπήγησης σκαφών το σταμάτησε γιατί έτσι ήθελαν οι «ημέτεροι» ακτοπλόοι, που κέρδιζαν ζεστό χρήμα χωρίς να επενδύσουν ούτε μια δεκάρα διατηρώντας τα τριτοκοσμικά σκάφη τους. Το δε θεσμικό έργο για το περιβάλλον το ακύρωσε γιατί έτσι επέβαλλαν οι σπεκουλαδόροι της γης».

• Όταν λέτε ότι οι ακτοπλόοι εισπράττουν ζεστό χρήμα από τις επιδοτήσεις για τι ποσό μιλάμε;
«Μέχρι το 2004 εδαπανώντο 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις 50 «άγονες» γραμμές. Έπειτα από το 2004 εδίδοντο 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις ίδιες γραμμές. Δηλαδή «επέτυχε» να πενταπλασιάσει την δαπάνη και ταυτόχρονα να χειροτερέψει όσο ποτέ την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Αιγαιοπελαγιτών».

• Πρόκειται για προσωπική πολιτική του κ. Παυλίδη; Μήπως σε ένα βαθμό ο πρώην υπουργός είναι και «θύμα» των επιλογών της κυβέρνησης του;
«Υπάρχει η συλλογική κυβερνητική ευθύνη,  όταν διέλυσαν το σύστημα ακτοπλοϊκών συνδέσεων, όταν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας πενταπλασίασε την ετήσια δαπάνη για τις άγονες γραμμές και τη λεία του δημόσιου χρήματος την κατεύθυναν στους «φίλους» τους. Ο κ. Παυλίδης είναι θύμα  και του εαυτού του. Του είχα πει το 2004, κατά την τελετή παράδοσης του Υπουργείου και του το θύμισα και προχθές στη Βουλή, λέγοντάς του ότι τους συγκεκριμένους τυχάρπαστους ακτοπλόους εγώ τους χειρίστηκα, δεν με «χειρίστηκαν». Όλοι στο Αιγαίο γνώριζαν μετά το 2004 ότι στην καρέκλα του Υπουργού Αιγαίου δεν καθόταν ο Παυλίδης. Ο  κ. Μανούσης ήταν ο Υπουργός. Παρέδωσα ένα σύστημα συνδέσεων των νησιών όχι τέλειο, αλλά λειτουργούσε, εξυπηρετούσε. Κατάφερε να το διαλύσει».

• Τι θα κάνετε με τις εν ισχύ μακροχρόνιες συμβάσεις που θα παραλάβετε από τη ΝΔ αν γίνετε κυβέρνηση; Θα καταφέρετε να ανατρέψετε το καθεστώς που υπάρχει στο Αιγαίο;
«Θα ξεκινήσουμε από την αρχή. Το πρόγραμμα της ΕΕ για τη ναυπήγηση νέων πλοίων χάθηκε. Θα πρέπει να ξαναβρούμε πρόγραμμα, η μελέτη αξιολόγησης χρειάζεται αναπροσαρμογή. Αν δεν υπάρξει ναυπήγηση σκαφών δεν υπάρχει λύση και ήδη χάθηκαν πολλά χρόνια. Πράγματι, θα βρούμε μακροχρόνιες συμβάσεις τις οποίες δεν θα μπορούμε να τις ακυρώσουμε χωρίς να καταβάλλουμε αποζημιώσεις. Θα τις καταγγείλουμε, αναλαμβάνοντας το κόστος να πέσουμε σε μακροχρόνια δικαστική διαμάχη με τους ακτοπλόους. Δεν υπάρχει περίπτωση όμως να επιτρέψουμε αυτή την κατασπατάληση χρήματος που γίνεται σήμερα».

• Υπάρχει στην πραγματικότητα  μια αποδοτική λύση  για τα δρομολόγια της άγονης γραμμής;
«Κατ΄ αρχήν ο όρος «άγονες γραμμές» είναι αδόκιμος, πιο σωστό είναι «μη οικονομικά ανταποδοτικές» εξ’ ου και η φροντίδα του κράτους, που είναι η ελάχιστη υποχρέωσή του έναντι των νησιωτών. Σας ερωτώ, είναι δίκαιο το κράτος να φτιάχνει νέους αυτοκινητοδρόμους, νέες σιδηροδρομικές γραμμές για τους πολίτες της Ηπειρωτικής Ελλάδας και οι νησιώτες να είναι έρμαια των Μανούσηδων; Η  έννοια του μεταφορικού ισοδύναμου δεν ισχύει γι’ αυτούς. Ο πολίτης της ηπειρωτικής χώρας μπορεί να μετακινηθεί με τρένο, λεωφορείο, αυτοκίνητο Ι.Χ., με ποδήλατο, ο νησιώτης έχει ένα σταθερό μέσο, το πλοίο. Η επιδότηση είναι αναγκαία αλλά με την προϋπόθεση της παροχής αξιοπρεπών υπηρεσιών, την ύπαρξη σταθερότητας και συχνότητας στην ακτοπλοϊκή επικοινωνία».

• Από τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, πιστεύετε ότι υπάρχουν αποδείξεις ενοχής του κ. Παυλίδη;
«Δεν θα υποκαταστήσω τη Δικαιοσύνη. Ο ίδιος ο κ. Παυλίδης όμως ομολόγησε στη Βουλή ότι επιφύλαξε διαφορετική μεταχείριση στον κ. Μανούση  επειδή ήταν πολιτικά ομογάλακτος. Το αλισβερίσι μεταξύ τους ξεκίνησε επειδή ήταν στο ίδιο κόμμα. Ο διευθυντής του γραφείου του δεν είναι τυχαίο πρόσωπο, δεν μπορεί να πηγαίνει κάθε τρεις και λίγο στο γραφείο του επιχειρηματία, διότι είναι σαν να πηγαίνει ο υπουργός. Δεν πρόκειται για πολιτική ευθύνη. Εδώ έχουμε συνδιαλλαγή». 
• Διαπιστώνουμε, ωστόσο, ότι το ΠαΣοΚ διατηρεί χαμηλούς τόνους στην υπόθεση αυτή, σε αντίθεση με τη στάση που τήρησε στο σκάνδαλο του Βατοπαιδίου.  
«Το ΠαΣοΚ έχει την εμπειρία του 1989, όπου ο Παπανδρέου οδηγήθηκε στο  Ειδικό Δικαστήριο για τα νοσήλια και θέλει η θέση του να είναι τεκμηριωμένη, χωρίς φανατισμό. Το μεγάλο σκάνδαλο είναι ότι η κυβέρνηση μεταξύ δύο υποθέσεων που θα έπρεπε να ερευνηθούν από τη Βουλή, το σκάνδαλο του Βατοπαιδίου και την υπόθεση Παυλίδη – Μανούση,  επέλεξε την ελάσσονα».  

• Το ΠαΣοΚ διερευνά της συμφωνία για την Ολυμπιακή. Έχετε εντοπίσει γκρίζες ζώνες; 
 Κατ’ αρχήν δεν διασφαλίζεται η εθνικότητα της εταιρείας. Καμία μέριμνα σε περίπτωση μεταπώλησης, εξ’ ου  και ζητήσαμε να έχει το Ελληνικό Δημόσιο το πρώτο δικαίωμα επαναγοράς, που με τη σύμβαση θα μπορεί να γίνει σ’ ένα χρόνο. Είναι μοναδικό, ο υποψήφιος αγοραστής να συμφωνεί στη συμμετοχή του κράτους και η κυβέρνηση να το αρνείται. Εμφανίζονται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους έσοδα 178 εκατομμύρια ευρώ από την πώληση, όχι όμως και το ύψος της διαγραμμένης  περιουσίας του δημοσίου
Το κράτος θα εισπράξει 178 εκατομμύρια ευρώ και θα δώσει 1.4 δις για την πρόωρη συνταξιοδότηση εργαζομένων, παρά την θέλησή τους. Στην Ιταλία όλες τις υποχρεώσεις της ALITALIA τις αναλαμβάνει ο αγοραστής και όχι ο Ιταλός φορολογούμενος πολίτης. Επίσης ο νέος αγοραστής διατηρεί τους 20 από τους  22 χιλιάδες εργαζόμενους. Εδώ απολύονται όλοι ή συνταξιοδοτούνται πρόωρα και την ιστορική εταιρεία ο αγοραστής την παίρνει καθαρή.